• Celoškolní projekty

            • Dia de Muertos

            • Mexický tradiční svátek. Lidé vzpomínají na své blízké, kteří už zemřeli. Na rozdíl od našich Dušiček to není smutný svátek, ale veselá oslava života. Rodiny chodí na hřbitov, zdobí zde hroby květinami, svíčkami a obrázky. Doma si lidé staví malé oltáře, kterým se říká ofrendas. Na oltář dávají fotografie zemřelých, jejich oblíbené jídlo, pití a drobnosti, aby se duše mohly na chvíli „vrátit domů“. K důležitým symbolům svátku patří květ měsíčku, kterému se španělsky říká cempasúchil. Je oranžový a jeho vůně prý vede duše zpět k rodině. Dalším symbolem jsou barevné cukrové lebky, které připomínají, že smrt je součástí života. Známá je také postava La Catrina – elegantní dáma s lebkou místo obličeje. Lidé si v tyto dny pečou i sladký chléb zvaný pan de muertos. Oslavy Día de los Muertos jsou plné barev, hudby a květin. Lidé si malují obličeje jako lebky, ale vždy vesele a pestrými barvami. V některých městech se konají i průvody s maskami a tancem. Tento svátek učí lidi nezapomínat na své blízké a radovat se ze života. Ukazuje, že smrt není konec, ale součást života – a že láska a vzpomínky zůstávají navždy. Na závěr oslav děti tlučou do piňaty, nádoby se sladkostmi.

            • Školní projekt

            • Ve škole probíhal projekt tak, že žáci 2. stupně (od 6. do 9. třídy) připravili ve třídách jednotlivá stanoviště. Žáci 1. stupně (od 1. do 5. třídy) postupně procházeli jednotlivá stanoviště a seznamovali se se zvyky v dalekém Mexiku. Mimo jiné se naučili i pár španělských slovíček. Na závěr byl přichystán průvod a krátká prezentace jednotlivých kostýmů a masek.

              A co na to druháci? Na tradici mne zaujalo: Malování na obličeji, jídlo, barevné kostýmy.

        • Ohlasy účastníků

            • Co se líbilo čtvrťákům?
            • 1. Co nového jsem se naučil/a?

              Pár španělských slovíček jako pes, kočka, babička, dědeček, ahoj…; že si nemám dávat pálivé omáčky; že se v Mexiku slaví svátek mrtvých; jak připravit smlouvu (abych se zbavil případných nepříjemností).

              2. Co se mi dnes nejvíce líbilo?

              Program v 7. B (např. prstýnky); program v 9.třídě (např. tortilly); ochutnávání spousty chilli omáček, chipsů a dobrůtek; jídlo; kolo štěstí; že jsme poznávali třídy na II. stupni; výroba růží; program (např. malování, učení slovíček a pexeso) v 8. B; líbilo se mi VŠECHNO.

            • Co se líbilo druhákům?
            • Nové informace v projektu, nové aktivity (činnosti) a nové dovednosti:

              Nová slova; že se duše vrací k nám; pozdravy; uměl jsem slovo „sobota“, ale už jsem to zapomněl; dny v týdnu; že tam také mají muzejum. Hráli jsme si se slovy; vyráběli jsme rámečky; naučila jsem se vyrábět květiny z papíru; zaujalo mne jídlo; stavba s kostlivcem; hry – třeba pexeso; poznávání různých chutí. Naučili jsme se nová slova; naučila jsem se chodit poslepu; dělat samolepku.

              Co mne zaujalo?

              Načos; ochutnávání neznámých jídel; tortila; dozvěděli jsme se něco o Mexiku; aktivita hádání, co jím; masky.

              Na starších spolužácích se mi líbilo:

              Jak si s námi hráli; jejich odvaha; sympatičnost; že se na nás nezlobili, když se něco nepovedlo; že to pro nás připravili; byli hodní; dobrý, akorát v jedné třídě byl hluk; byli vtipní

            • Co se čtvrťákům nelíbilo?
            • Co se mi nelíbilo/ Co bych změnil/a?

              Není NIC, co by se mi nelíbilo; pálivé omáčky v 6. B; že bylo moc pálivých omáček; chování žáků (kluků) v 8. A, kteří nám měli vysvětlit, co máme dělat; že v 7. B byl chaos.

            • Co se nelíbilo druhákům?
            • Co mne nebavilo, co se mi nelíbilo?

              Pálivé čipsy; piňata; malování na obličeji.

               

              Co byste vytkli spolužákům?

              Že se mi posmívali, když se mi něco nelíbilo; že se nezapojili.